‘De leukste en zwaarste dag van je carrière’

Eventverslag themadag: Communicatie

Woensdag 2 oktober kwam Edo van Santen spreken voor de themadag ‘Communicatie’. Edo leert je dat ook jij zonder angst, met plezier, en vanuit jouw kracht, authenticiteit en passie kunt presenteren. Spreken voor een groep, op het podium of voor de camera. ‘Dit wordt de leukste en zwaarste dag van je carrière’, begon Edo. Hij geeft aan dat hij enorm heeft uitgekeken naar deze dag en belooft de deelnemers op een ander niveau van communicatie te brengen.

Hoe breng je nou goed je boodschap over? Veel mensen gaan daar de fout in tijdens het presenteren. Stel je eens voor: je gaat naar een presentatie, je komt de zaal binnen en na twintig seconden denk je ‘ojee, dit duurt nog één uur!’ Je aandacht gaat weg en dit moet de presentator weer zien terug te krijgen. De introductie is daarom belangrijk. Anders ben je het publiek gelijk al kwijt. Dit geldt voor iedere boodschap die je wilt overbrengen naar elk mogelijk publiek.

Twee fouten die veel gemaakt worden bij het presenteren zijn: de presentator introduceert zichzelf met een lang verhaal en hij/zij probeert zo veel mogelijk te vertellen in één presentatie. Deze dingen werken niet en trekken de aandacht weg. Het enige waar het om draait is ‘what’s in it for me?’ Wat heeft het publiek aan deze presentatie? Weet je dit niet? Connect dan met ze. Vraag wat ze willen! Een PowerPoint trekt ook de aandacht weg. Van Santen verbiedt de ondernemers om ooit nog gebruik te maken van PowerPoint. ‘PowerPoint is saai en haalt je presentatie naar beneden’, licht Edo toe. ‘Tenzij je echt dingen moet toelichten aan de hand van een grafiek en dergelijke.’

Bij het voorbereiden van je presentatie moet je eerst nadenken over de content. Wat is je boodschap? Vervolgens ga je nadenken over je activering, wat je wilt bereiken. Al je communicatie is gericht op dit doel. Er zijn twee soorten activeringen: wat je wilt dat het publiek gaat doen en wat ze moeten onthouden. Om ze jouw boodschap te laten onthouden moet je hun emoties raken. Dit doe je door eerst je eigen emoties te laten zien. Bijvoorbeeld passie, visie, ambitie, energie, enthousiasme, verdriet etc.

Maar 7% van je doel wordt bereikt met wat je vertelt. Uiteindelijk heeft de content dus maar weinig invloed. De rest wordt beïnvloed door: 38% de toon, de manier waarop je het zegt. De aller moeilijkste  en meest belangrijke toon is stilte. Verder is 55% van je gerealiseerde doel beïnvloed  door je non-verbale gedrag en lichaamstaal.

Nadat Edo klaar was met zijn verhaal, ging iedereen oefenen met presenteren en gaven ze elkaar feedback. Hier mag je echt op je bek gaan. Dat geeft niet. Hier leer je van! ‘’Ik wil mijn non-verbale communicatie verbeteren, je mag me daarmee confronteren’’, gaf een ondernemer aan.

Bekijk hier de website van Edo van Santen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *